Pages

Subscribe:

Tuesday, December 27, 2011

Penilaian & Kehidupan

Sekarang pekerja awam kerajaan sibuk menilai diri sendiri dan menilai pekerja bawahan untuk tentukan saper dapat cemerlang dan naik gaji tahun depan, aku tak  terkecuali menilai diri sendiri..kalau rasa diri dah cukup bagus dan perfect nilai ler  diri sendiri sampai 86% ke atas kalau rasa hampes jer kerja nilai ler diri 85% ke bawah...walaupon dan nilai diri sendiri pengawai penyelia pertama( bos ler) ada kuasa untuk menaik atau menurunkan percent bergantunagn prestasi semasa kita..kalau dia rasa kita lemau sangat..dia boleh bagi 70% peratus  kerr  60%..atau diorang boleh menaikan percent kite sampai 90% ker dan dll.....tak habis lagi lepas penilai pertama nilai kiter pulak...giliran penilai ke2(pangkat lebih tinggi dari bos) ...akan ambil giliran untuk nilai kite...ni pon ada kuasa untuk turun atau naikan atau kekalkan percent kita......sebenarnya aku dah cukup bosan dengan sistem pernilaian nie.. pergi dah dgn sistem penilaian manusia ini.....dah 12 tahun kerja rasanya sekali jer aku mendapat 86% dan selebihnya 80% ke atas.... Ini menyebabkan selama 12 tahun  jugak aku masih gagal untuk mendapat anugerah pekerja cemerlang disebabkan percent yang tidak melayakan aku utk mendapat anugerah pekerja cemerlang...di mana  untuk mendapat anugerah ini staf mestilah mendapat  skt       ( sasaran kerja tahunan) melebihi 86% dan keatas....lebih menyakitkan hati...ada kawan2 yang  baru masuk kerja kat sini 4 tahun  dah dapat  cemerlang...ada pulak yang saing-saing masuk kat sini dah dua kali dapat cemerlang...yang paling ketara......bebudak yang duduk kat department sistem maklumat rata2 dah dapat anugerah cemerlang..yang kite nie duduk kat department teknikal.......apasal susah sangat nak dapat...kalau dapat quota nya sorang............yang sistem maklumat  dua tiga orang.......apa benda diorang nilai orang macam tu......tak faham aku dengan orang pengurusan ini....apa dia ingat diorang boleh bawak jawatan tu sampai mati kah?......dulu2 orang kata sistem cemerlang ini adalah giliran........puihhh ler giliran otak dia.....dah 12 tahun tak sampai pon giliran aku padahal aku antara yang senior kat sini....pastikan penilaian anda telus dan adil....jika tidak aku pastikan korang dapat keadiolan di akhirat..aku akan tuntut ketidakadilan itu walaupon sebenar zarah sekali pon.....sekian

0 comments:

Post a Comment