Pages

Subscribe:

Thursday, April 9, 2009

keputusan Ujian Darah

Selasa lepas aku buat ujian darah...utk kalestrol dan asid urik.....sebab dah beberapa hari sebelum tu badan aku letih2..dan penat.......aku buat ujian tu kat pusat kesihatan universiti UTHM. Hari nie jumaat 10/4/09..aku ambil result tu...terperanjat jugak aku tengok result tu...ada berita gembira dan berita kurang gembira....berita gembira nya bacaan asid urik aku dah turun dari 588 ke 583 dan sekarang 547 mg/dl.......gembira jugak aku hasil dari aku kurangkan makan makanan protein tinggi macam kacang,ikan bilis, soya.....dan seangkatan dgnnya bahaya kalau asid urik tinggi ..nanti boleh kena gout dan batu karang boleh terbentuk kat buah pinggang..sapa nak............ bacaan asid normal adalah dlm bacaan 155-428 mg/dl..yg aku terperanjat tu bacaan kalestrol aku tinggi......normal 0-5.2 mmol/l aku punya 6.6 mmol/l ...aku tanya Pem. Perubatan tu macam mana nak kurangkan kelestrol...dia suruh aku bersenam ..senang je jawapan dia kan...utk bacaan HDL kalestrol (kalestrol baik) normal 0.9-1.55 bacaan aku 1.63...aku terlebih kalestrol baik sebab memang aku ada makan minyak ikan Omega 3.....kot....so..kat tempat aku nie ada GYM.......esok dgn rasminya aku daftarkan diri pusat fitness..tu kurangkan berat badan sikit.....pendafaran rm70.00 yuran bulanan rm50.........sambil angkat besi aku ambil kelas tarian poco-poco....seronok...tu......... ini cerita lain..aku pelik masa aku beritahu sesetengah org yg aku dah lepas buat ujian hiv(utk kawin).....ada yg macam tak percaya..atau risau macam aku takan lepas....apa diorang ingat terlibat dgn gejala tak elok ..kepala hotak diorang suka2 hati diorang nak mengutuk aku...hampeh betol...macam diorang tu bagus sgt...... padahal kat tempat kerja aku nie dah ramai bebudak kena penyakit kronik...ada yang dah kena bedah.....macam2 lagi ler....aku takan selama-lamanya jadi bahan lawak,gurauwan orang....lah sekali korang maki aku kutuk aku seribu aku bagi atau balas balik. kutukan korang...apa korang ingat aku sama macam dulu..pirah....... aku dah matang beb dah semakin kenal kekuatan diri sendiri.....dulu aku terima je org cakap....sekarang jangan korang ingat aku akan terima mentah2........................adios puhhhhh

0 comments:

Post a Comment